Slik oppretter du:
-
BankID med kodebrikke
BankID må du opprette i banken. Husk å ta med pass.
-
BankID på mobil
- Ha kodebrikken tilgjengelig
- Opprett BankID på mobil
- Følg anvisningen på skjermen. Du vil få svar på det du lurer på underveis
Også kjekt å vite:
- BankID på mobil opprettes i den banken som ga deg kodebrikken.
- Fremdeles er kodebrikken det eneste alternativet for pålogging enkelte steder. Ta vare på den.
- Noen mobiloperatører kan ta seg betalt for bruk av tjenesten. Spør din mobiloperatør hvis du lurer på hva som gjelder for deg.
-
Tips! Ikke kast brikken
Har du aktivert BankID på mobil og tenker at du ikke trenger brikken din lenger? Ta vare på brikken allikevel, du kan nemlig trenge den når:
- Du får nytt SIM-kort.
Da må BankID på mobil reaktiveres i nettbanken, og du trenger brikken til å logge deg inn. - BankID på mobil sperres.
Hvis din BankID på mobil har blitt sperret og må re-aktiveres (f.eks. du har tastet PIN feil 3 ganger), gjøres dette enkelt i nettbanken under innstillinger – aktiver BankID på mobil. I dette tilfellet må du bruke brikken til å logge deg inn i nettbanken. -
Du skal signere eDokumenter.
I de tilfeller du ikke kan signere med BankID på mobil må du bruke brikken, så husk å ha den og passordet ditt lett tilgjengelig hvis du for eksempel skal signere lånedokumenter.
Vi minner deg om at BankID sperres av sikkerhetsmessige grunner om du ikke bruker BankID-brikken på to år. Du vil da motta melding fra banken med påminnelse om å aktivere BankID 60 dager i forveien. Vi anbefaler deg å logge inn i nettbanken med BankID-brikken innen to år og aktiver BankID. Går du over tidsperioden sperres BankID og du må kontakte banken.
Opplever du en feilmelding når du logger deg inn med BankID?
I mange tilfeller kan du løse dette selv og slippe å kontakte banken. Sjekk gjerne denne listen om en feilmelding skulle oppstå
- Du får nytt SIM-kort.