Svindel på SMS

De fleste er kjent med at de kan motta svindel forsøk på e-post der det fiskes etter sensitiv informasjon, såkalt phishing. Samme type svindelmeldinger kan komme på SMS, og dette kalles SMiShing. Se hvordan svindel på SMS foregår og hvordan du kan unngå å bli lurt.

Svindelposter, falske tilbud, investeringssvindel, kjærlighetssvindel, utpressing og hacket profil.

Falske oppringinger fra banken og andre aktører, Olga-svindel, Microsoft-svindel og investeringssvindel.
Falske e-poster fra banken og andre aktører, Real-time phising, investeringssvindel, falsk kundeservice og kjærlighetssvindel.
Falske meldinger fra banken din, SmiShing, falsk kundeservice og investeringssvindel.

Hva gjør du hvis du har mottatt en falsk e-post eller SMS?

Du har mottatt en e-post eller SMS, men ikke trykket på lenken
Slett e-posten eller SMS-en snarest, uten å trykke på lenken. Så lenge du følger dette rådet er du trygg, og du trenger ikke å ringe oss.
Du har mottatt en e-post eller SMS, og trykket på lenken
Har du klikket på lenken i en svindelmelding kan du risikere at du har fått virus på PC-en eller mobilen din. Da må du installere/gjenopprette alle programmer på nytt. Er du usikker på hvordan dette gjøres, bør du kontakte datakyndige, for eksempel der du kjøpte PC-en eller mobilen din, eller et firma som tilbyr teknisk støtte. Les mer om sikring av datamaskin, mobil og nettbrett på nettvett.no.
Du har klikket på lenken og fylt ut informasjon
Har du klikket på en lenke i svindelmeldingen og fylt ut informasjon må du sperre kortet ditt så raskt som mulig og ta kontakt med banken på telefon. Sjekk kontoen din om det er belastet noe som du ikke er kjent med. Hvis det har skjedd, sender du inn reklamasjon i mobilbanken eller nettbanken.

Slik kan du unngå å bli lurt

  • Ikke del dine passord med noen. Ikke engang med de du kjenner! Husk at banken din aldri vil spørre deg om å oppgi beskyttelsesverdig informasjon, som passord, brukernavn eller kortinformasjon via en SMS.
  • Ikke klikk på mistenkelige lenker for å se hvor de fører. Stol aldri blindt på innhold i meldinger, selv om det ser ut til å komme fra banken din, eller noen du stoler på.
  • Vær oppmerksom på språk og innhold i meldinger. Vær ekstra oppmerksom hvis avsenderen har et utenlandsk telefonnummer.
  • Sist, men ikke minst: ikke ring tilbake eller besvar tekstmeldingen. Det kan koste deg dyrt.

Les mer om SMS-svindel på nettvett.no.

Unngå svindel av investeringer

Har du fått tilbud fra et ukjent selskap om enestående investeringsprosjekt – gjerne i aksjer, kryptovaluta, fond eller eiendom? Risikoen er stor for at dette er svindel.

Her er tegnene på at du bør takke nei:

  • Investeringen er svært vanskelig å forstå.
  • Dokumentasjonen er uklar.
  • Du forespeiles høy avkastning til lav risiko.
  • Løftene som gis muntlig er enda bedre enn i det skriftlige materialet.
  • Du blir anbefalt et aksjeselskap som ikke er notert på en børs (unoterte aksjer).

Husk!

  • Aldri oppgi kontoinformasjon, BankID-koder eller passord, uansett hvem som ber om det – enten det er bank, politi, familie, venner eller andre.
  • Banken vil aldri be deg om å oppgi koder og passord via e-post eller telefon. Får du en slik forespørsel, er det sannsynligvis svindel.

Kontakt oss

Kontakt oss her, eller finn en rådgiver ved ditt kontor: